Meríts erőt! – “So-Hum” meditáció

So Hum meditacio - Merits erot - Joga Mindennap

Szerző: FreshUp Ági (RYT 500)| Kategória: Pihenj, Élj

Figyeld meg csendes környezetben a légzésed! Milyen szavakat “súg” a belégzésed, és mit a kilégzésed? Mind emellett érzékeld a tested és az elméd aktuális állapotát. Melyik a feszültebb? Melyiknek nehezebb megmaradni egy helyben?

A meditáció nemcsak a testtudatosságodat növelni, hanem egyben nagyban segít a testi, mentális ellazulásban. A manapság egyre fokozó stresszszint kezelésében is kiváló technika.

 

So-Hum – Ez Vagy Te

Ha egy kis ideig csendben figyeled a légzésed hangját, akkor könnyedén hozzá tudod kapcsolni a so”, “hum” szavakat. Minden belégzés a “so” (szó) hangot formálja, minden kilégzés a “hum” -ot  (hám-ot) az elmédben. Nincs szükség beszédre, csak a figyelmedre.

Csendesedj el, légy egy a lézgéseddel! Olyan mintha a légzésed életre kelne. Hagyd hogy a légzésed természetes legyen, és csak figyeld! “So” és “Hum”. Igen, ez vagy te!

A légzés valójában a testünk és elménk közti  csatorna, a HÍD. Azaz amikor feszült a testünk, akkor az elménk is “zavarosabb”, elfoglaltabb. Oda-vissza igaz ez, és ennek a kapcsolatnak köszönhetően az elme könnyedén lazítható az izmok fizikai nyújtsával, aminek kiváló formája a jóga ászanák gyakorlása. (Jógázz! Válogass a videóink közül.)

Valamint az elmén keresztül a testi feszültség is oldható. Erre alkalmasak a relaxáló zenék hallgatása, a kellemes történetek olvasása, a mélyrelaxáció, és a meditációs technikák. A stressz szint csökkentése a légzésen, mint összekötő kapcson keresztül is egyszerűen megtörténhet. A So Hum mantrák ismételgetése az elmédben pontosan a légzésen keresztül történik. Olyan, mint egy nyugtatószer: “So-Hum”. Ízlelgesd pár percig magadban, társítsd a légzésedhez e két szót és figyeld meg a kialakult légzésmintád.

So Hum meditáció – Ülj le és kezdd el most – Jóga Mindennap

 

Egyszerű, de nem könnyű – gyakorolj!
Ami egyszerű, könnyűnek is tűnhet. Azonban a gyakorlástól lesz egyre könnyebb.

 

  1. Az első kihívás az ülőpóz lehet, de ha nem tudsz könnyedén jóga ülésben (sukhasana, siddhasana, vajrasana, virasana) megmaradni, akkor légy megengedő, és ülj székre, egyenes háttal. A környezted legyen csendes, hunyd le a szemed és kezdd el a légzésed figyelni.
  2. Légzésfigyelés. A légzésed csak figyeld, ne tartsd vissza, hagyd, hogy a saját ritmusában áramoljon. 1-2 perc után kezdd el a mantrád ismételni.
  3. Mantrázás elmében. Kimondott szavak nélkül, csupán csak az elmédben kapcsold a belégzéshez a “So” (szó), kilégzéshez a “Hum” (hám) szavakat. Folytasd 3-4 percig legalább.
  4. Hagyd el a mantrát és tudatosíts magadban, hogy hogyan érzed magad, milyen lett a légzésed, milyen az elméd és a tested állapota. Mozgasd majd át magad, és örülj mindennek, amit észreveszel magadon, amit megtapasztalsz.

 

Egyéb hatása a rendszeres gyakorlásnak például: az idegrendszer szabályozása, a csend lecsendesítése, a test ellazítása sokkal rövidebb időn belül, mint amire most képes vagy. A gyakorlással a mantra már a mindennapi tevékenységek során is eszed fog jutni, amely munka közben is meghozhatja eredményét. A stresszes helyzetekből mentálisan ismételve már hamarabb ki tudsz lépni, el tudod magad vonatkoztatni. Nem utolsó sorban a légzésed lassul, ami energiát takarít meg, így a tested egyéb más funkcióra, életfunkciót ellátó szervekre több energiád marad odabenn.

Variációk
Az egyik technika csupán annyi, hogy figyeled a hasad, mellkasod mozgását, és ehhez kapcsold a so-hum szavakat. A másik, hogy a felső testedben “követed” a légzésed útját, azaz fel és le mozgatod a figyelmed a gerinced mentén, ezzel a technikával a csakáidat egyensúlyozba hozhatod. Harmadik technika pedig közvetlenül az orrjárat bejáratát figyelve, ahogy a levegő belép az orrodba, majd távozik. Kötelezd el magad a gyakorlás előtt, hogy melyikre figyelsz és tarts ki a mellett végig az adott gyakorlás során vagy a fenti sorrendben haladj végig bizonyos időt minden egyes variációval eltöltve.

 

Ki is vagyok valójában? – spirituális értelemben
A mantra az elmélkedésre is nagyszerű lehetőséget ad. (Csak szánj rá időt!) Ki is vagy valójában? Ember, robot, gép, férfi, nő, társ, családtag, anya, szakács, festő, vezető, beosztott, tanuló, segítő, adakozó, kéregető, stb.  A felsorolás végtelen. Mindegy hol indulsz el, melyik szerepednél, egyszerűen vedd számba ki is vagy valójában. Mindenféle ítélkezés nélkül csak elmélkdej rajta. Célod nem a világ megváltása, sem pedig önmagad feltárása a meditáció során, csak hogy végig vedd, lásd magad a szerepekben. A többi majd jön magától, de elsősorban önmagad elfogadásában leszel egyre jobb.

 

Meríts erőt a mantrából
A So-Hum további fordítása valahogy így hangzik: “Én Az Vagyok” vagy Az Vagyok Én”. Az “Az” pedig egyenlő az univerzummal, az égiekkel, az istenivel, az Istennel, a saját belső erőddel. Válaszd azt, amelyikben hiszel, amelyikkel azonosulni tudsz. Mindenféle vallásosság melletti elköteleződés nélkül használhatod ezt a mantrát saját megerősítésedként, sankalpádként (szankalpádként). Erősítsd magad abban a szerepben, amelyikben szükséged vagy több erőre! Vagy képzeld el, hogy összekapcsolódsz az Univerzum végtelen erejével, valamely csillaggal és onnan táplálod magad.

 

Rendszeres gyakorlást, jó felfedezést! Tapasztalataid örömmel veszem, ha megosztod itt.
Hashtags: Jóga Mindennap, figyelés, hum, légzés, mantra, meditáció, so, stresszkezelés, tudatosság, élni szeretünk

FreshUp Ági

Ahogy a Hold is állandóan változik, úgy a te energiád is, azonban hiszem, hogy mindenki képes megtalálni az egyensúlyát, amelyben boldogságot, nyugalmat és egyben tettre kész energiát érez. Közel 2000 tartott jógaóra tapasztalatával és YA-RYT 500 órás nemzetközi jógaokatóként vezetem a saját alkotásom, a Fresh Up Zone studiót Bécsben. Fontos szempont számomra a helyes kivitelezés, a rendszeresség és a fejlődés. A hatha alapú óráimon gyakran találkozhatsz anatómiai fókusszal, flow, yin és elemekkel, és kedvelem a fordított és egyensúlyozó testhelyzeteket. Jóga filozófiám …

0 Hozzászólás

Szólj hozzá!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*

JógaMindennap - 2020

Kérdésed van? Írj nekünk!

Bejelentkezem

Elfelejtetted a jelszvad?